Johannes Møhl[1]

Mand 1770 - 1826  (56 år)


Personlige oplysninger    |    Notater    |    Kilder    |    Alle    |    PDF

  • Navn Johannes Møhl 
    Født 1770  Kerteminde, Bjerge, Odense Find alle personer med begivenheder på dette sted  [2
    Døbt 24 nov. 1770  Kerteminde Kirke Find alle personer med begivenheder på dette sted  [2
    Køn Mand 
    Beskæftigelse skibskaptajn i 1808, mægler i København 
    Død 10 dec. 1826  [1
    Person-ID I3194  Djurhuus-Wendelboe-Meinertsen-Nielsen
    Sidst ændret 23 mar. 2012 

    Far Johan Otto Rasmussen Møhl,   f. 1734, Kerteminde, Bjerge, Odense Find alle personer med begivenheder på dette sted,   d. 3 maj 1791, Kerteminde, Bjerge, Odense Find alle personer med begivenheder på dette sted  (Alder 57 år) 
    Mor Birthe Marie Hansdatter Kragh,   f. 1741, Kerteminde, Bjerge, Odense Find alle personer med begivenheder på dette sted,   d. 14 apr. 1809, Kerteminde Find alle personer med begivenheder på dette sted  (Alder 68 år) 
    Gift 14 okt. 1763  Kerteminde Find alle personer med begivenheder på dette sted  [3
    Familie-ID F57  Gruppeskema  |  Familie Tavle

    Familie Frederikke Sophie Holst,   d. 5 apr. 1857, København Find alle personer med begivenheder på dette sted 
    Gift 24 aug. 1805  I huset i Søllerød Find alle personer med begivenheder på dette sted  [4
    • Forlovere Hr. havne? Patermann, hr. Holst i Søllerød. Efter kgl. bevilling af 21. august 1805.
    Børn 
     1. Lovise Nicoline Charlotte Møhl,   f. 4 aug. 1806, Garnisons, Sokkelund, København Find alle personer med begivenheder på dette sted
    Sidst ændret 27 mar. 2012 
    Familie-ID F93  Gruppeskema  |  Familie Tavle

  • Notater 
    • "† 10. Dec. 1826 (hans Enke, der boede Dronningens Tværgade 361, anmeldte Dagen efter Dødsfaldet for Hof- og Stadsrettens Skiftekommission; han synes ikke at være død i København); Skibskaptajn, 1808
      side 36
      Mægler i København, var s. A. Medreder for Kaperbaaden „Kiøbenhavn" og Reder for Kaperbaaden „Forsøget" begge af København; ved Københavns Politirets Dom 27. Okt. 1813 blev han for Skødesløshed ved Udfærdigelse af en Slutseddel idømt en Bøde paa 20 Rdlr. og fradømt Mæglerbestallingen, han appellerede til Højesteret, ved hvis Dom han beholdt Bestallingen, men fik Bøden forhøjet til 200 Rdlr.; i 1819 ansøgte han Magistraten om at faa J.W. Behrend konstitueret under sin Sygdom, men Bestyrelsen for Mæglerkorporationen svarede Magistraten med følgende: „P. M. I Anledning af den høye Magistrats Skrivelse til os af 19de Maij d. A. angaaende Stads Mægler Møhls Ansøgning om at faae J.W. Behrend constitueret i hans Sygdom for at udføre hans Vexel Mægler Forretninger, saa have vi ingen Grund at modsige de Mænds Attester, som er vedfulgt Ansøgningen, men da Mægler Møhls Svaghed har tilladt ham i denne Uge at frequentere Børsen, saa maatte det paalægges ham saalænge Constitutionen varer ey selv at fungere i Skibs og Vare Forretninger, da paa anden Maade let kunde skee en Slags Negotie med saadanne Constitutioner, saa-meget meere at formode, som det er os ubevidst, at Mægler Møhl hidtil har befattet sig med Vexel Affairer"; g. 24. Aug. 1805 i Søllerød (i Huset) m. Frederikke Sophie Holst, f. c. 1777, † 5. April 1857 i København; hun kom som Barn i Huset hos Renteskriver, senere Toldinspektør, Etatsraad Hans Muus (f. 1758, † 1841), der 1788 havde ægtet Regine Frederikke Derrmann (f. 1751, † 1791), Enke efter hendes Morbroder Murermester og Overbrandmester i København Samuel Blichfeld (f. 1749, † 1787). Ingen Børn."

      Webmaster: ved et tilfælde er fundet en datter døbt i Garnisons Kirke i København.
      [5]
    • En kaper fra Kerteminde
      Erik Ingemann
      Købmand Rasmus Olsen Møhl - se historien "Da købmanden fik nok" - havde en bror, Anders, der var født 1772, som valgte søens vej og tog styrmandseksamen i 1798. Tilsyneladende har han villet prøve langfarten, for i 1800 er han 1. styrmand på den store handelsfregat ”Dronningegaard”, der var ejet af den københavnske magnat de Coenick. Den første rejse gik til Lissabon, men videre færd blev stoppet, da han vendte hjem.
      Den engelske flåde med Lord Nelson stod ned gennem Øresund. Og så måtte Anders Møhl melde sig til flåden. Her bliver han udnævnt til overstyrmand på fregatten ”Cronborg”. Som så mange andre af flådens skibe var denne endnu ikke blevet rigget til og blev derfor lagt for anker i den danske forsvarslinie. 2. april brød helvedet løs. De 223 mand sled med skibets 22 kanoner. Men klokken 14.30 måtte man stryge flaget. I øvrigt som et af de sidste skibe. Kampen havde da kostet skibet 18 dræbte og 9 sårede.
      På etårsdagen for slaget modtog Anders Møhl hædersmedaljen i sølv for sin indsats.
      Herefter gik han atter på langfart – i 1805 som 2. styrmand på snauskibet ”Margrethe Magdalene”, der gik på Vestindien.Men englændernes bombardement af København og efterfølgende ran af flåden vendte op og ned på tilværelsen. Nu var Danmark i åben krig med England. Allerede 14. september 1807 udstedte regeringen ”Reglement for Kaperfarten og prisernes lovlige Paadømmelse”. En slags lovligt sørøveri.
      Anders Møhl var blandt de første, der gik i gang. Han blev kaptajn på kaperskonnerten ”Ida”, der havde en besætning på 24 mand. 16. september 1807 opdager han et stort russisk fregatskib – ”Europa” – i Øresund – indleder jagten og opbringer dette. Måske har han været lidt for ivrig eller hidsig – for han måtte på grund af ”sin brugte upassende Opførsel” betale en bøde på 50 rigsdaler til Københavns Fattigkasse. Men da en part efter et veloverstået kryds forholdsvis let kunne indbringe 1000 rigsdaler, har det vel været til at leve med.
      Broderen Johannes, der var flyttet til København, var reder for båden ”Forsøget”, der havde en besætning på 12 mand og forsynet med 2 såkaldte ”svingbasser” – små drejelige kanoner. Her blev Anders nu skipper. I oktober 1808 indbringer han Rostockerjagten ”Anne Marie” med dens last af hvede og tørrede rosiner til Grønsund færgested.
      21. marts 1809 bliver Anders skipper på kongejagten ”Søormen” med 12 mand og en kanon. Men i august samme år bliver kaperiet forbudt. Dog kun frem til marts 1810. November det år er Anders kaptajn på båden ”Kiøbenhavn” med 12 mand og 2 svingbasser. Også her var en af medejerne broderen Johannes. Selv må Anders også have været reder, da det er ham der sætter båden ”Odense” på auktion på Børsen 3. december 1810. ”med Armatur og Ammunition”, hvilket antyder, at den havde været på kapertogt.
      Helt ringe er det ikke gået, for i marts 1811 sejler han som både reder og kaptajn på båden ”Judas” med en besætning på 13 mand og 2 svingbasser.
      15. oktober 1812 er han fører på luggeren ”Den Flinke” med 15 mand og 1 svingbasse. Dette bliver både sidste skib og sidste togt. Anders Møhl dør i Nykøbing Falster den 12.11.1812. Om det er i forbindelse med en kapring, ved vi ikke.
      Andreas Møhl nåede at yde en noget mere heroisk indsats end købmandsbroderen hjemme i Kerteminde. Men oplevede tilsyneladende ikke at komme i rækken af tidens såkaldte ”gullaschbaroner” – småhandlende der blev rige på kaperparter i løbet af ganske kort tid.
      Men han fik skrevet endnu en kertemindesømand ind i Danmarkshistorien.

      Tak til Kurt Risskov Sørensen, kertemindehistorie.dk, som venligst har givet tilladelse til at bringe ovenstående.
      [6]

  • Kilder 
    1. [S2225] Stamtavle over slægten Bom med sidelinier: et bidrag til Kerteminde Byes personalhistorie, af Ove Hansen og E.Juel Hansen, Dansk Slægtsforskning (Forening), 1925.

    2. [S468] Kirkebøger AO, Kerteminde, Bjerge, Odense, 1761-1814, opslag 58.

    3. [S619] Kirkebøger AO, Kerteminde, Bjerge, Odense, 1761-1814, opslag 543.

    4. [S1094] Kirkebøger AO, Søllerød, Sokkelund, København, 1799-1823, opslag 98.

    5. [S337] Slægten Møhl fra Kerteminde af E.Juel-Hansen, Personalhistorisk Tidsskrift, 12. række, 3.bind, 1949, p. 34-41.

    6. [S3241] kertemindehistorie.dk.